Ja anem pel segon trimestre de l´ESO. A la nostra nova aventura en què mai no havíem estat, on tenim noves matèries i noves formes d'aprenentatge. Ara estem seguint amb la representació de la Terra, estem fent el projecte la Volta al món en vuit hores. En aquest tema farem un viatge en 8 hores (no són vuit hores exactes però és igual) és un viatge on seguirem investigant sobre la representació de la terra. On investigarem diverses ciutats del món que tenen curiositats per fer aquest projecte on podem veure: les glaceres, els mapes topogràfics, la lluna i moltes coses més que estem fent o que ja acabem en aquest tema de la volta al món en 8 hores.
Que he aprés
El projecte es compon de vuit apartats. Amb els vuit apartats són diferents ciutats on expliquem, la primera parada va ser Londres.
En aquesta primera parada que és Londres i Suez vam aprendre: a saber què són les glaceres, que es desplacen, com es desplacen i també vam aprendre sobre un misteriós personatge que es diu Ötzi.
- GLACERES
Primer en el tema de les glaceres vam haver de familiaritzar-nos amb la zona. Per això també estàvem veient els Alps a les primeres preguntes ens preguntaven quina era la el conjunt de muntanyes més a prop nostre on hi pot haver glaceres i doncs la més a prop són els Pirineus.
També em nombrat dues muntanyes on hi han glaceres que són l´Aneto
que te una altitud de 3404 metres, és la muntanya més elevada dels pirineus.
I La Maladeta
La se va altitud és de 3308 metres, és la propera a l´Aneto.
També hem vist passar dels anys amb les glaceres. Ja que s'han quedat sense neu durant els darrers anys i és gràcies a l'escalfament global que sempre és present però nosaltres els humans ho hem accelerat molt més.
També hem vist alguna curiositat com que a Suècia estan cobrint amb una manta blanca una muntanya/ glacera quan arriba l'estiu perquè la glacera/ muntanya no es fongui i així no perdi la neu ja que la manta blanca reflecteix la llum i fa que no es fongui la neu.
Ens hem preguntat que pasara durant els propers anys i ja que hem estat veient que les muntanyes/glaceres s'estan fonent ens hem fet aquesta pregunta: Què passarà en el 2050? La resposta és la següent: el 60% de la neu desapareixerà i ja no hi haurà glaceres i el nivell de l'aigua baixés força encara que aquesta només en alguna de les conseqüències, també hi podran haver més però relacionat amb el tema de les muntanyes és el que passarà .
També hem investigat sobre un personatge anomenat Ötzi que va morir fa 3000 anys a.c. Va quedar atrapat sobre una glacera i fins al 1991 no va ser descobert.
Dades:
Altura: 1,59m
Pes: 50 kg
Ulls: Marró castany
Cabell: Castany
Edat apróx: 46 anys
Lloc on es troba:
Museu d´ Arqueología del Tirol del Sur
On es va trobar:
Entre la frontera de Austria e Italia.
Causa de mort:
Va morir per causa d´un traumatisme cerebral, ja que diuen que el van assasinar perqué es va trobar una fletxa als pulmons. També es va trobar sang d´altres persones(enemics o companys) finalment va morir congelat i per aixó el seu cos es va conservar tant bé.
Eines que portaba:
·Una destral de coure i pedernal amb un mànec de teixeixo.
·Un ganivet de pedra amb mànec de freixe.
·Un carcaix ple de fletxes amb els plançons de viburno.
·Puntes de pedernal.
·Un arc inacabat que era més alt que ell.
Altres dades:
Se li van trobar 66 tatuatges al voltant del cos ja que es creia el feia part d'una secta la qual el rendia culte alhora també se'l van trobar al·lucinògens.
SUEZ
En aquesta part del projecte estem a Suez, estem investigant sobre les falles que són al voltant del món.
Ja que estem a Suez investigant sobre les falles hem començat primer per la Vall del Rift.
Hem aprés a saber cuan és forma una falla i saber el moviment de les forçes del interior de la Terra.
EX: Quan la Terra xoca amb un material dur es crea una falla i quan es xoca amb un material tou, es forma un pleglament el que seria el relleu que coneixem.
Tambe en clase mirem el qu
Tambe hi ha una altra falla. Aquesta falla es troba al continent Americá més exactament en San Francesc la falla de San Andrés.
"I mideix uns 1200km.
En el 1906 hi va ver un
terretremol.
A la ciutat de Sant Francesc."
Bombai
En aquesta parada a Bombai estem estudiant sobre que l'home pot ser un gran modificador del paisatge i com va afectar això al mar d'Aral.
El mar d´Aral:
En aquesta hem aprés sobre el mar d´Aral i per que es va quedar sense aigua.
Jo vaig possar aixó.
"El que va
passar es que fa molts anys unes persones que eren agricultors van fer un mena
de granja per fer cotó però el Mar d´Aral es una Mar d´aigua salada i per fer
el cotó necessiten molta aigua (dolça) dons el que van fer es que com el mar
d´Aral per obtenir aigua hi ha dos rius que desemboquen en aquest mar el Amur Daria i el Sir Daria dons van desviar
aquest rius i el Mar d´Aral es va quedar sense aigua."
Calcuta
A Calcuta hem parlat sobre les inundacions més exactament les inundacions que passen a Catalunya i com prevenir-les i el pla d'emergències a Catalunya.
El plà d´Emergencies a Catalunya és diu INUNCAT
La pàgina d'inuncat té moltes mesures de seguretat per prevenir possibles accidents a les inundacions per això aquí posaré una prevenció de seguretat per prevenir les inundacions.
"No baixis a les zones inundables de casa teva com ara el soterrani, el garatge, etc. Queda't a les zones altes."
Que es una riera?
Una riera és una mena de riu que només s'omple quan plou.
Un sinonim de riera es rambla que significa...
"Carrer ample,
generalment amb arbres, que té una vorera de passeig al centre de la
calçada. Aixo es el que vaig trobar a la xarxa.
El seu
significat ve de fa molt anys quan els
ciutadans de Tarragona vivien a la part alta. Quan van sortir vam veure una
gran explanada i li van dir que era semblant a una riera a una rambla."
A Tarragona també hi ha hagut inundacions una per exemple el 2022 el 2018 però la més forta la més coneguda de Tarragona va ser el 1994.
Hong kong
A Hong Kong parlarem sobre el desplaçament de les plaques tectòniques i sobre un científic incomprès.
"Alguns científics diuen que el continent africà i
el sudamericà no són peces d’un trencaclosques ja que entre aquests continents
hi va haver un trencament."
"No
es un trencaclosques ja que si veiem be ens domem conta que no encaixen del
tot.
Com
es veu en aquesta imatge."
"Alguns
científics diuen que enmig de Sud-americà i África es trobava un antic
continent que es deia la Atlàntida."
"També
diuen que es va enfonsar sota l´aigua i que va desaparèixer, però no esta
comprovat, perquè no hi ha suficients probes."
També vam aprendre sobre un científic que es deia Alfred Weggener. Ell creia sobre el moviment de les plaques tectòniques però com que no tenia com demostrar-ho ja que ningú li creia fins que anys més tard la seva investigació es va comprovar i la van donar per fet.
Alfred Wegener també es va preguntar perquè el lemur l'animal que és de Madagascar apareixia a altres parts del món si els lemures no saben nedar.
A l'Antàrtida, l'Àfrica i l'Índia diuen que un cop van estar junts, això és gràcies al fet que van descobrir un fòssil a l'Antàrtida que el van descobrir el 1986 i era d'un dinosaure.
Yokohama
Ara estem a Yokohama estudiant la lluna més exactament al Japó el qual se li diu el país del sol naixent, per això el Cesc va voler invertir la idea del Sol a la Lluna i estudiar la lluna ja que és un tema del qual no se'n parla gaire i també és un tema el qual creiem que sabem molt, però en realitat no ho és.
El Cesc ens va dir que esborrarem totes les preguntes i posem tot el que sabiem de la Lluna, el Cesc tambe ens ha explicat coses sobre la Lluna.
El Cesc ens ha dit que ho dividim en tres apartats.
Introducció
Que sabia i que he après
Conclusió
Jo he possat en la introducció:
"Ja gairebé acabem el nostre viatge en 8 hores, o aproximadament. Ara estem treballant Yokohama que està situat al Japó, al Japó se li diu el país del sol naixent però el Cesc va voler parlar-nos de la lluna, ja que la lluna és com per dir-ho el contrari al sol així que hi ha coses que jo sabia de la lluna que no recordava però sabia. Però en aquestes hores crec que he après molt més i he recordat què se m'havia oblidat."
Aqui he possat una introducció explicant el que anabem a fer aqui.
En el que sabia i que he après he possat el que ens había explicat el Cesc i el que ja sabia:
"La Lluna és un tema en què es pot parlar de moltes coses. Les quals jo ja sabia unes quantes coses de per si abans que les explicaran en aquesta parada a Yokohama, les coses que sabia són: que l'home va trepitjar per primera vegada la lluna, que té moviment de rotació i translació què és el satèl·lit natural de la Terra, que controla les marees i que té fases lunars.
Un punt que m'interessa força, va ser que a diferents parts del món nosaltres ignorem el que creuen o el que pensen les altres persones que no viuen on nosaltres vivim. Aleshores el Cesc ensenyo que hi ha diferents persones amb diferents creences i em sorprenc que per exemple al Marroc el calendari és diferent ja que segueix a la Lluna i és completament diferent al nostre ja que seguim el Sol i així puc seguir per exemple també amb la Xina que ells estan a l'any 4718.
- Una altra cosa que em sorprèn és que jo ja sabia els moviments de rotació i translació. En els quals havia escoltat, però no me'n recordava fins que el Cesc ens va explicar que el moviment de translació és el moviment que la lluna dóna sobre el seu propi eix i el de rotació és el que dóna al voltant del Sol i això em va semblar força interessant .
Però el que realment m'interessa del moviment de rotació i translació és que demoren el mateix temps a rotar i traslladar-se. Aleshores ell Cesc ens explico que com tenen el mateix moviment de rotació i translació o sigui que duren el mateix doncs només veiem una cara de la Lluna i ens veiem les altres."
I finalment la conclusió on posava el que m´havia semblat aquesta part del treball:"La conclusió que tinc d'aquesta part del viatge és que nosaltres estem molt enfocats en allò que fem. Hem de viatjar més enllà conèixer més enllà i potser així adquirim més coneixements per ser millors així que em sembla molt bé estudiar la lluna ja que estudiem més el que és el sistema solar un altre planeta el sol i són coses que estan molt lluny de nosaltres . Però la Lluna està més a prop aleshores primer estudiem el que estigui a prop perquè així aprenem més i després aprendrem encara més."
San Francisco
En aquesta part del viatge en vist el relleu i que és un mapa topogràfic.
Un mapa topocràfic un conjunt de
línies que s´utilitzen per representar el relleu del terreny i saber quina alçada te el terreny.
Es diuen corves de nivell i la medida que s´utilitza és la cota.
Nova York
En aquesta part en vist els fusos horaris.
Els fusos horaris simplement són la diferencia d´un punt A a un punt B,
per saber la diferencia horaria de un lloc a una altre del meridiá de Greenwich cap a la dreta sumen i cap a la esquerra del punt 0º restem hores,
aixó ens indica que la Terra gira de oest a est.
Com ho vaig aprendre
Primer sempre el Cesc ens explica i repasem abans de començar cada clase, tambe ho vam aprendre per mitja de videos que posava el Cesc.
Com em van avaluar
La primera manera d´avaluació va ser el treball al word que el vam entregar en dos parts la primera les primeres 4 preguntes on el Cesc en va possar :
penso que de les primeres respostes a les darreres , la cosa vamillorant, almenys la part gràfica |
|
i la segona part que eran les altres 4 preguntes:
T'has esforçat molt en el text de la Lluna, potser et recomanaria que fessis frases més curtes.Pensar primer el que vols escriure, la idea i després plasmar-la en el text. M'ha agradat com has fet les respostes de les corbes de nivell amb imatges però no entenc per què no hi ha les respostes de l'últim punt |
|
Després en el test on vaig sacar una nota de 8.62.
Per ultim m´evaluara per mitja del blog esperó tenir bona nota.
Per acabar cal aclarir que totes les parts que estan en cursiva i amb cometes estan agafades de Word o d'algunes parts a Internet, jo sé que ho podia fer millor però, bé és el que ha sortit així que espero el comentari del Cesc.
Comentarios
Publicar un comentario